Odżywki potreningowe

Każdy, kto stawia zwłaszcza na trening siłowy, z pewnością spotkał się z pojęciem okna anabolicznego, czyli okresu tuż po samym treningu, trwa on zazwyczaj od 90 do 120 minut. Jest to czas kiedy nasz metabolizm pracuje o wiele szybciej, ponieważ organizm dochodzi do siebie po szoku treningowym. Właśnie wtedy dobrze jest uzupełnić poziom składników odżywczych, co umożliwi szybszą regenerację.

Jakie składniki powinny zawierać?

Czas po treningu ma bardzo duży wpływ na budowę masy mięśniowej. Warto zatem skupić się na odżywkach potreningowych. Co powinny mieć w swoim składzie? Po efektywnym treningu, zazwyczaj brakuje nam glikogenu, przez co w mięśniach zachodzi katabolizm. Z tego powodu dobrze jest zażyć odpowiednią dawkę węglowodanów, które szybko podwyższają poziom glikogenu w organizmie. Wspomagają ponadto procesy naprawcze warunkujące prawidłowy metabolizm. Odżywki potreningowe powinny zawierać również aminokwasy bądź białko o działaniu wysoce regeneracyjnym. Dzięki temu stworzymy dodatni bilans azotowy w organizmie.

Odżywki białkowe

Sportowcy po treningu najchętniej sięgają po preparaty białkowe. Najlepiej spożywać je w formie płynnej. Wybierać należy białko o wysokim współczynniku wchłanialności. Najczęściej będzie to zatem izolat białka serwatki, który zostaje bardzo szybko przyswojony przez organizm. Ponadto jest to białko najwyższej jakości.

Kreatyna

Bardzo ważną rolę pełni także kreatyna, którą zastosować można właśnie po treningu. Jej zadaniem jest rozbudowa struktur mięśniowych oraz spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Jest to suplement diety na masę mięśniową.

BCAA

Preparat BCAA stosowany zaraz po treningu zwiększa znacznie syntezę białek. Dzięki jego zażywaniu w dużych ilościach, wydzielają się hormony anaboliczne. Pozwala to na uzyskanie większych efektów treningowych oraz szybszą regenerację organizmu.

Carbo

Carbo powinno być stosowane zaraz po zakończeniu treningu, ponieważ zawiera łatwo przyswajalne węglowodany, które są wręcz niezbędne do rozwoju mięśni, a także prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Shake potreningowy

Po treningu warto stosować różnego rodzaju shake, które dostarczą organizmowi wielu odżywczych składników naraz. Najlepiej jeżeli znajdzie się w nim hydrolizat serwatki oraz wolne aminokwasy i węglowodany. Taka mieszanka pozwoli uzyskać znacznie lepszą odpowiedź insulinową aniżeli same węglowodany. Jeżeli chcemy jeszcze bardziej zwiększyć możliwości organizmy możemy do niego dodać leucynę. Nie wolno przy tym zapominać o płynach, ponieważ są one podstawą dobrego wchłonięcia składników odżywczych. Równowaga w gospodarce wodnej zawsze powinna zostać zachowana.